Energetikai tanúsítvány, más néven a lakás „zöld kártyája” már több éve van jelen a hazai ingatlaneladásoknál – mi is már foglalkoztunk néhány cikkünkben ezzel a témával. Nem szabad azonban arról elfeledkeznünk, hogy vannak olyan gyakorlati kérdések, helyzetek, szituációk, melyekbe „beleszaladhat” szinte bárki egy-egy ingatlanvétel vagy eladás kapcsán, mely azonnal megoldandó helyzetet eredményez. Esetleg felmerül egy kérdés, melyről addig egyáltalán nem is volt szó.

A gyakorlatban, munkánk során számtalan kérdéssel, helyzettel találkoztunk már. Azokat szedtük most össze ebben a cikkben, melyek, azt tapasztaltuk, hogy sokszor merülnek fel.

Mik azok a kérdések, melyek a leggyakrabban elhangzanak az energetikai tanúsítvánnyal kapcsolatban?

  1. Meddig érvényes?

Ez persze alapvető kérdés, hiszen senkinek sincs kedve feleslegesen újra és újra kifizetni egy hivatalos iratot, pláne, ha azt együtt kapta egy új ingatlannal (erről később még lesz szó). Szerencsére ebben az esetben nem is kell egy darabig újat csináltatnia, hiszen 10 évig érvényes egy energetikai tanúsítvány. Fontos azonban tudnunk, hogy az ingatlanunk energiafelhasználása szempontjából lényeges változtatás után nem árt újat csináltatnunk, főleg, ha el akarjuk adni. Egészen egyszerűen azért, mert várhatóan jobb besorolást kapunk, aminek egyenes következménye lehet az is, hogy az ingatlan ára magasabb lesz. Ha kérdése van azzal kapcsolatban, hogy megcsináltassa éppen ingatlanára a tanúsítványt, hívjon minket!

  1. Muszáj beengedni a szakembert az ingatlanba?

Az a probléma, hogy helyszíni szemle nélkül ez a folyamat nem kivitelezhető. A tanúsítást végző szakembernek ráadásul fotódokumentációt is kell készítenie, amit csatolni kell a szemle anyagához. Könnyen belátható, hogy ezt bejárás nélkül nem tudja megoldani.

  1. Mégis mit csinál majd az ingatlanban a tanúsítást végző szakember?

Végig járja a helyiségeket, felméri az építési anyagokat. Pontosan számba veszi a helyiségek számát és méretét, a fűtés módját éppen úgy, mint a melegvízét. Abban az esetben, hogyha utólagos felújítások történtek, ezeket is számba veszi, hiszen változhat az ingatlan besorolása. Fontos, hogy fotódokumentációt is készít, mellyel igazolja és hitelesíti a saját munkáját, hiszen ezt mellékletként csatolja is a dokumentációhoz. Vélhetően amíg ő a helyszínen tartózkodik, nem fog órákat igénybe venni, hiszen körülbelül 15-30 perc alatt bőven elvégezhető a munkája. Nagyobb, vagy bonyolultabb ingatlan esetén sem valószínű, hogy háromnegyed óránál többet fog eltölteni a helyszínen.

  1. Ha nálunk van a dokumentum, mi vele a dolgunk?

A tanúsítványt nyilván kifizetjük, és számlát is kapunk róla, ám nem a miénk. Ez a dokumentum ugyanis az ingatlanhoz kapcsolódó iratok része, tehát a vevőnk fogja megkapni az ingatlanvételkor. Gondoljunk csak az autónk zöld kártyájára – már amíg volt ilyen. Az is az autóhoz járt, és azzal együtt oda is adtuk. Így kell tennünk az energetikai tanúsítvánnyal is.

 + 1. A legfontosabb kérdést a végére hagytam: Kinek a felelőssége, hogy elkészüljön az energetikai tanúsítvány?

Ezt az okiratot az eladónak kell elkészíttetnie, legyen ő természetes személy, vagy egy cég. Ezt érdemes belefoglalni az adásvételi szerződésbe is. A jogszabály ráadásul szankcionál, azaz, ha valaki elmulasztja ennek elkészíttetését 50,000 Forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.

És ha még mindig keresi azt a céget, amelyik gyorsan, szakszerűen elkészíti az Ön ingatlanának energetikai tanúsítványát – akkor jó helyen jár.

Várjuk hívását a Grandenergiánál!