Az energetikai tanúsítvány fogalmával albérlet, házépítés, valamint ingatlan adásvétel esetén találkozunk először. Energetikai pályázat során a pályázat mellékleteként szintén csatolni kell egy ilyen dokumentumot. Az energetikai tanúsítványhoz mindössze egy telefonbeszélgetésre, néhány fiók mélyén lapuló papírra, valamint egy kb. egy órás helyszíni felmérésre van szükség. Cikkünkből azt is megtudhatja, hogy kinek és mennyit kell fizetnie a kötelező irat kiállításáért.
Az energetikai tanúsítvány költsége és annak érvényessége
Az energetikai tanúsítvány egy hivatalos dokumentum, melynek szükségét az épületek energetikai jellemzőinek tanúsításáról szóló 176/2008. (VI. 30.) Kormányrendelet határozza meg. A tanúsítványt az energetikai szakember állítja ki, költségeit az eladó fizeti, vagyis aki a hivatalosan “vagyonnak” számító ingatlant értékké teszi. Az összeg a fenti kormányrendelet értelmében jelenleg “megkezdett óránként legfeljebb 5500 forint”. Az ezen felül felszámolható díjak az említett kormányrendeletben tekinthetők meg. Érdemes a költségeket előre tisztázni a félreértések elkerülése végett!
Egy ingatlan értékéhez képest egy ilyen összeg nem okozhat gondot az eladónak, ezért a szabályok őt terhelik a tanúsítvány költségével. Ha a vásárló (vagy bérlő) átvállalja ezt a fizetnivalót, mindkét fél beleegyezésével és aláírásával a szabálytól ennyiben el lehet térni. Ingatlan értékbecslő szakember segítségével ezt a költséget nem fogja érezni. Az ő számításaival ingatlana a legoptimálisabb áron adható el.
Az energetikai tanúsítvány 10 évig érvényes. Ha a régi tanúsítvány kiállítása óta történt lakásfelújítás, a változásokról szintén szükséges egy új igazolás. (Ilyen felújítások a szigetelés, az ablak, vagy ajtócsere, a fűtés korszerűsítése, stb.) Lakásfelújítással az ingatlan értéke megnőhet, ezért ahhoz, hogy ingatlanát a legkevesebb veszteséggel, optimális áron adhassa el, érdemes ingatlan értékbecslésben gondolkodni!
Ingatlan adásvétel és bérbeadás: mindkét esetben a tulajdonosnak kell fizetnie a tanúsítványért?
Igen. Ingatlan adásvételkor az adásvételi szerződés mellékleteként, bérbeadáskor a bérleti szerződés részeként kötelező csatolni az energetikai tanúsítványt. Az erről kiállított irat költségei tehát mindkét esetben a tulajdonost terhelik. A tulajdonosnak kell szakembert keresnie és biztosítania a tanúsítványhoz szükséges papírokat, valamint a bejutást az ingatlanba. Ha készül egy másolat az alaprajzról, az felgyorsíthatja az ügy menetét!
Saját ház építésekor rengeteg a teendő. A használatbavételi engedély kérés csak egy azon ügyek közül, melynek során kérni fogják ezt az igazolást.
Ne feledje! A jogszabályok szerint az energetikai tanúsítványt az adásvételi/bérleti szerződéshez kell csatolni, a besorolásra már a hirdetés feladásakor szüksége lesz! A tanúsítvány kiállításához időponthoz kötött helyszíni felmérés szükséges, melyhez a tulajdonosnak is jelen kell lennie! Keresse fel az energetikust az ingatlan értékesítés folyamatához képest minél előbb!